sistematik psikolojik yardımlardır. Adı ne olursa olsun, rehberlik hizmetleri sınıflandırılırken, ilke ve amaçlarının ortak olduğu; bütünün, değişik bakış açılarından görüldüğü hatırlanmalıdır. İnsanların, aynı olay veya duruma ( manzaraya) bakış açıları farklıdır. Her öğretmen, aynı zamanda bir rehber ve psikolojik danışmandır. Rehberlik hizmetleri çözüm ve çare arayıp bulma, durumu düzeltme anlayışıyla başlamıştır. ⇔ Psikolojik danışma ve rehberlik,[ ⥅] eğitim ve öğretimin ayrılmaz parçalarıdır. Modern eğitim, bireyi her yönüyle tam bir bütün olarak ele alır. Ona, bilgiye ulaşma yollarını ve öğrenmeyi öğretir. Öğrenmeye bilinçli olarak tam odaklanan birey, başarısızlık tan korkmaz. Öğrenme, öğrencinin bilinçli ve etkili çabası sonucunda gerçekleşir. Bu durumdaki bireyin , kendine güveni tam ve motivasyonu yüksektir. En iyi motivasyon kaynağı, kişinin kendisidir. Pozitif düşünmek ve iyimser olmak, öz güveni arttırır . Bireyin vücut ve akıl (ruh) sağlığı da bir bütündür. Amaçlar arasında, psikolojik ve bedensel sağlığı korumak vardır. Zihinsel sağlık ve tedavi ihtiyacı da , rehberliğin gelişimini etkileyen bir etmen olmuştur. İnsan, sağlık alanında da , psikolojik yardıma ihtiyaç duymaktadır. Doktorun uyguladığı iyileştirme süreci ve tıp yardımı alma konusunda, bilinçlenmesi ve bilgilenmesi; ona yapılacak rehberliğe bağlıdır. Hastanın yersiz ve mantıksız korku ve endişelerini yenmesi ve cesaretlendirilmesi ; akılcı ve gerçekçi olması için psikolojik yardım çok önemlidir. Koruyucu sağlık hizmetleri, çok büyük önem taşımaktadır. Bu konularda başarılı sonuçlar almak, gerekli iş birliğinin yapılmasına ve geliştirilmesine bağlıdır.
Bu hizmetlerin temelinde, birey vardır. Mesleğin odak noktası, insan faktörü ve onun ihtiyaçlarıdır. Rehberlik, planlı ve programlı ve örgütlenmiş şekilde yürütülen bir hizmettir. Bireyin, tam bir bütün olarak her yönüyle gelişmesi; eğitim ve öğretim etkinliklerinden, bilinçli ve etkili biçimde yararlanabilmesi için; uygun ortam sağlamaya yönelik hizmetlerin tümüdür. Amaç: Bireyin bütün kapasitesini ve güçlerini, kendisi ve çevresi için en iyi ve en uygun düzeyde geliştirmektir. Psikolojik danışmanın amacı : Bireyin olumsuz , mantıksız ve gerçek dışı davranışlarını; olumlu, akılcı ve gerçekçi davranışlarla, kalıcı ve sürekli şekilde değiştirmektir. Aynı zamanda onun mantıklı, akılcı ve gerçekçi davranışlar geliştirmesine; bilinçli olarak yardım edilir. Hangi rehberlik tekniği veya yöntemi uygulanırsa uygulansın, temel ilke ve kurallara uyulmadığı zaman; yapılan iş, rehberlik sayılmaz. Bu uzmanlık alanında başarılı olmak , temel ilkelere uymakla mümkündür. ⟹ Egitim ⥅ Öğretim + Yönetim + Rehberlik + Psikolojik danışma
Eğitim ve öğretim hizmetleriyle birlikte, rehberlik ve psikolojik danışmadan en iyi şekilde yararlanılabilir. Bu hizmetler, insan yaşamının tüm dönemlerini kapsar. Eğitim ve öğretimde olduğu gibi, rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde de süreklilik esastır. En basit bir tanımla rehberlik, bireye yol göstermektir. Her türlü sorun ve çatışmayı çözen sihirli bir değnek değildir. Bireyi bilinçlendirme ve bilgilendirme hizmeti sunar ; gizil güç ve yeteneklerinin ortaya çıkmasını ve geliştirilmesini sağlar. Rehberlik ve psikolojik danışmada zorlama ve şiddet yoktur. Koruyucu ve önleyici rehberlik çalışmaları yürütülür. Önleyici rehberlik ; Olumsuz, kötü ve zararlı alışkanlık ve davranışlar; ortaya çıkmadan ve birey üzerinde negatif ( istenmedik ) sonuçları görülmeden önce , bunların önlenmesini ve engellenmesini amaçlar. Ortaya çıkmadan önce önlemek, ortaya çıktıktan sonra çözmekten daha önemli ve daha yararlıdır. Korumak, tedavi etmekten çok daha iyidir. İnsan, saygıdeğer bir varlıktır. Ona, olumsuz ( istenmedik) ve zararlı düşünce, duygu ve davranışlarıyla başa çıkması için gerekli ve yeterli psikolojik yardım ve destek sağlanabilir. Moral gücü yükseltilebilir, dayanma gücü arttırılabilir. Bu bağlamda, işini zevkle yapabilir; uyum sağlar ve sorunlarına çözüm bulur. Oto kontrol ( kendi kendini kontrol) , sorun ve çatışmalarını çözme becerilerini geliştirmek, amaçlar arasındadır. Empati kurmayı öğrenmek gerekir. Empatik anlayış, temel iletişim becerisidir. İnsan, bu şekilde karşısındaki kişiyi anlayabilir.
Eğitim ve öğretim hizmetleriyle birlikte, rehberlik ve psikolojik danışmadan en iyi şekilde yararlanılabilir. Bu hizmetler, insan yaşamının tüm dönemlerini kapsar. Eğitim ve öğretimde olduğu gibi, rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde de süreklilik esastır. En basit bir tanımla rehberlik, bireye yol göstermektir. Her türlü sorun ve çatışmayı çözen sihirli bir değnek değildir. Bireyi bilinçlendirme ve bilgilendirme hizmeti sunar ; gizil güç ve yeteneklerinin ortaya çıkmasını ve geliştirilmesini sağlar. Rehberlik ve psikolojik danışmada zorlama ve şiddet yoktur. Koruyucu ve önleyici rehberlik çalışmaları yürütülür. Önleyici rehberlik ; Olumsuz, kötü ve zararlı alışkanlık ve davranışlar; ortaya çıkmadan ve birey üzerinde negatif ( istenmedik ) sonuçları görülmeden önce , bunların önlenmesini ve engellenmesini amaçlar. Ortaya çıkmadan önce önlemek, ortaya çıktıktan sonra çözmekten daha önemli ve daha yararlıdır. Korumak, tedavi etmekten çok daha iyidir. İnsan, saygıdeğer bir varlıktır. Ona, olumsuz ( istenmedik) ve zararlı düşünce, duygu ve davranışlarıyla başa çıkması için gerekli ve yeterli psikolojik yardım ve destek sağlanabilir. Moral gücü yükseltilebilir, dayanma gücü arttırılabilir. Bu bağlamda, işini zevkle yapabilir; uyum sağlar ve sorunlarına çözüm bulur. Oto kontrol ( kendi kendini kontrol) , sorun ve çatışmalarını çözme becerilerini geliştirmek, amaçlar arasındadır. Empati kurmayı öğrenmek gerekir. Empatik anlayış, temel iletişim becerisidir. İnsan, bu şekilde karşısındaki kişiyi anlayabilir.
- ↔ Kendini gerçekleştiren birey, her yeni güne keyifle başlar, kendi kendine yetebilen ve mutlu olan bir insandır. Yalnız kalabilme gücüne ve cesaretine sahiptir. Her birey, kendine özgü olduğundan, insanlar arasında bireysel farklar vardır. Her insanın ayrı bir dünyası vardır.
- Öğrencilerin bireysel farklılıklarını bilmek ve onları tanımak gerekir. Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri , uygulamalarında birçok işlevi bir arada yerine getirir. Yani verilen hizmetin; uyum sağlayıcı, yönlendirici , geliştirici, ayarlayıcı, önleyici ve tamamlayıcı nitelikleri vardır.
- Birey, sorunlarını çözdüğü sürece; sağlıklı ve mutlu bir yaşam sürdürebilir. Bu nedenle, uyum sağlayıcı ve önleyici rehberliğe gereken önem verilmelidir. Amaç, bireyin sağlıklı, mutlu ve başarılı olmasına yardım etmektir. Birey, davranışlarının dozunu ayarlayabilmeli, oto kontrol dediğimiz; kendi kendini bilinçli olarak kontrol altına alabilmelidir. Bunu başarabilmek çok önemlidir. Her gelişim evresinde, insan psikolojik yardım ve desteğe ihtiyaç duyar. Rehberlik ve psikolojik danışma ; bedensel, zihinsel, psikolojik, duygusal ve sosyal; her yönüyle, onun en üst düzeyde gelişmesine yardım eden bir hizmet ve uzmanlık alanıdır. Olumlu, iyi ve yararlı değişim, dönüşüm ve gelişimi hedefler; olumsuz, kötü ve zararlı değişim ve sonuçları önler. Rehberlik ve eğitimin amaç ve hedefleri aynıdır. Bireyi yenilgiye uğratan dünya görüşünü değiştirerek; daha gerçekçi, mantıklı, akılcı, hoşgörülü ve pozitif bir yaşam felsefesi kazanmasına yardım etmek gerekir. İnsan, yaşayan bir ölü olmaktan kurtulmayı ve gerçekten yaşamayı; bilinçli ve iradeli olarak tercih edebilir! Bu bağlamda, şunu da hatırlatmak istiyorum: Kendi kendine yardım etme bilinç, irade ve bilgisinden yoksun olana, hiç kimse yardım etmez! Bu durum içindeki biri de, hiç kimseye yardım edemez. Öğrenciyi olumsuz ve kötü etkileyen koşulları, olumluya ve iyiye dönüştürmek çok önemlidir. Sonuç olarak akıllı insan, kendi kendine yardım etme bilinç, irade ve azmiyle ; sağlıklı, mutlu ve başarılı bir yaşam sürebilir. Yaşarken ölmek yerine, doğru dürüst ve gerçekten bilinçli yaşamayı
- öğrenebilir. Hayatını dolu dolu yaşayabilir.
➦➧⍆⍇⍏⍐⍖⍗⇾⍅⍆⍇⍈⍏⍐⍖⍗⇿ ➤➥➦➧➨➩➪➫
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder